E-sportarens kärnkompetenser
Författare: Karl Ögland
Källa: Prakticums handbok ”Esport – utbildarens handbok”
När du vill använda dig av esportsmagin i skolan och i undervisningen väcks
frågor om kursinnehåll och eventuella utmaningar. Denna handbok kommer
inte att fokusera på det faktiska innehållet utan ger riktlinjer för hur man
börjar och vad man skall överväga. Om du tror att allt du behöver göra är
att samla ihop dina studerande i ett klassrum, låta dem spela dataspel i 20
lektioner och sedan kalla det för “esports”, behöver du tänka till en gång till.
Samtidigt som vi på Yrkesinstitutet Prakticum är pionjärer inom esports i
utbildningen här i Finland, bör det tilläggas att detta är inte det enda sättet,
eller det bästa sättet, att anta sig utmaningen. Men det är ett sätt och det
har fungerat för oss.
Eftersom utbildare och pedagoger vanligtvis behöver se de konkreta möjligheterna har vi visualiserat våra grundtankar i en esportsstol, vars syfte är att visa att esport är så mycket mer än bara dataspel. Som alla stolar kan du se den ur flera vinklar. När du tittar på den uppifrån är allt du ser sätet: det är bara esport eller dataspel. Sett ur en annan vinkel ser du benen och ryggstödet som gör stolen till en stol. När våra studerande använder vår stol kan de sitta bekvämt eftersom vi har fyra viktiga ben.
- Coaching
- Dataspel (gaming)
- Utbildning (education)
- Träning (workout)
Ryggstödet i sig själv säger att det kommer att stödja dig.
Ryggstödet på esportsstolen gör att du både sitter bekvämare och får det stöd du behöver för att bli en bra esportare.
Detta kan exempelvis vara ett nationellt förbund, en spelorganisation eller en skola.
Skolan bör utvecklas i linje med samhället. När samhället förändras, förändras studerandes livssituation och intressen. Skolans förmåga att utnyttja studerandes intressen och erfarenheter är avgörande för att studerande ska uppleva utbildningen som meningsfull.
Esport är
- viktigt för eleverna
- mer än att döda tid
- en giltig hobby
- en potentiell karriär
Studerande vill
- bli bättre spelare
- hitta sätt att utveckla sina färdigheter
- lära sig att använda sin tid effektivare
- vara mer fysiskt tränade
- bli tagna på allvar
- lyssna, lära, ge och ta feedback
Skolan
- tar studerandes intresse på allvar
- hjälper studerande att förstå syftet med läroplanen
- stödjer studerande för att upprätthålla en balanserad och hälsosam livsstil
- har en sammanhängande undervisningsplan
- visar sammanhanget mellan små detaljer och stora helheter för att lyckas
Genom samarbete med den finska esportsindustrin har vi förstått att det finns ett behov för unga finska spelare att ha vissa avgörande kompetenser. Att lyckas i esport kräver både fokus och målmedvetenhet, och det är något som studerande ofta ännu inte har insett.
Många av våra studerande, som säger att de har e-sport som sitt största intresse, behöver därför arbeta på några av de viktigare elementen som nämndes tidigare, exempelvis:
- fasta rutiner och strukturer i vardagen
- sömn
- ergonomi
Brister i dessa färdigheter bidrar vanligtvis till problem i skolan. Om skolan och utbildare kan hjälpa studerande att bygga upp dessa färdigheter och dessutom utifrån deras intresse för e-sport, kan detta påverka deras studieprestationer positivt.
Utbildarens handbok
Handboken är skriven av Karl Ögland, Björn Nylund och Mirka Tukia inom projekten ”Hälsa och välmående genom eSport” och ”Lentoon” som finansierats av Utbildningssty-
relsen i Finland. Yrkesinstitutet Prakticum har fungerat som projektkoordinator
i det första och projektpartner i det senare.